פרסום מבצע ברשתות חברתיות? היבטים משפטיים

פרסום מבצע ברשתות חברתיות? היבטים משפטיים

תקנון אתר אינטרנט

 

רשתות חברתיות, כמו פייסבוק ואינסטגרם, הפכו בשנים האחרונות עם הנגשתם לציבור הרחב והפופולריות הרבה להן הן זוכות, גם לפלטפורמת פרסום נפוצה ואפקטיבית ביותר.

כיום, מעבר לשלטי החוצות, הפרסומות ותשדירי הרדיו, ויש כאלה שיגידו במקומם, רואים יותר ויותר פרסומים ומבצעים ממומנים, לרבות הגרלות ברשתות החברתיות. על כך אין להתפלא – צרכנים בימים אלו מבלים שעות רבות בשיטוטים באינטרנט, ואף מעדיפים לבצע רכישה מקוונת על פני הגעה פיזית לחנות. לכן, גם אמצעי הפרסום הותאמו עם השנים לרצונות הצרכנים, ולשינוי בהתנהלותם.

כיום, בעידן הטכנולוגי, ניתן לחשוף בפני הצרכנים מוצרים ומבצעים באופן פשוט ויעיל – וכך להגביר את החשיפה ואת מחזור המכירות שלכם. לכן, כל עסק וכל חברה, החל בעסקים קטנים וכלה בחברות מסחריות גדולות, חייב למצב עצמו ברשתות החברתיות כדי להישאר בתודעה של הצרכנים.

פרסום באינטרנט בכלל, וברשתות חברתיות בפרט, מספק יתרונות רבים למפרסם: מדובר בגישה מהירה, זולה יחסית ונוחה לקהל רחב של צרכנים, וישנה אפשרות לבצע פילוח שוק ובכך לכוון את הפרסומים לקהל היעד הרלוונטי למוצרים או השירותים הנמכרים. בנוסף, עקב השימוש התדיר של צרכנים ברשתות החברתיות, המודעה הפרסומית "עובדת בעצמה" שכן התוכן השיווקי מתפשט בין המשתמשים השונים באמצעות הבעת התעניינות מצדם בתוכן המפורסם.

לצד זאת, ישנן סכנות בפרסום ברשתות החברתיות, הגלומות בעיקר בפרסום מבצעים והגרלות, שהינו סוג פרסום שכיח ביותר ברשתות החברתיות. בראש ובראשונה, יש לשים את הדעת לכך שפרסום מבצע או הגרלה, הוא למעשה הצעה לכריתת חוזה עם כל אחד מהמשתתפים. כאשר לקוח פוטנציאלי מביע עניין במבצע או הגרלה, הוא מסתמך על התוכן השיווקי המפורסם באופן שחושף את המפרסם לתביעות משפטיות כאשר מתברר שמדובר בתוכן לא מדויק או שיקרי, או במקרים שהמפרסם לא מתכוון לממש את המבצע או ההגרלה בפועל.

כדי להגן על עצמכם מפני חשיפה לתביעות משפטיות, ופגיעה אפשרית במוניטין שצברתם ויצרתם לאורך השנים, חשוב להשתמש בכלים שימזערו את האפשרות שצרכנים הנחשפים לתוכן השיווקי המפורסם יוכלו לבוא בטענות לגבי אופן הפרסום, אופן מימוש המבצע/ההגרלה ועוד.

כלי אחד שיכול לסייע הינו תקנון מבצע/הגרלה. טרם הפרסום של מבצע או הגרלה, חשוב לצרף למודעת הפרסום תקנון שמהווה למעשה מערך הסכמות בין החברה/העסק לבין המשתתף/הלקוח הפוטנציאלי. חשיפה למבצע, או השתתפות בהגרלה, הן למעשה הסכמה מצד המשתתף לכך שמערך ההסכמות שמופיע במודעה הפרסומית מקובל עליו.

חשוב לציין, השימוש בתקנון הינו אמצעי בלבד, אך התוכן שמופיע בתקנון עצמו הוא שיקבע עד כמה הצלחתם והשכלתם להגן על עצמכם. כמובן, כדי ליצור תקנון מוצלח שמשרת את האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר, יש לפנות לעורך דין שמתמחה בתחום אשר ידאג להגן עליכם מפני התרחישים האפשריים המתוארים לעיל.

מה חשוב לכלול בתקנון מבצעים/הגרלות מוצלח?

  • לא ניתן לחזות מראש את כמות החשיפות למודעה השיווקית, או את הצלחת המבצע המפורסם. לכן, חשוב לשמור לעצמכם את הזכות והיכולת לשנות את תנאי ההגרלה/המבצע כדי שהפרסום יהיה כדאי לכם בכל תרחיש. כך למשל, ניתן לציין בתקנון שהמבצע או ההגרלה יחולו רק בהינתן מינימום מסוים של משתתפים, או שמספר המוצרים המשתתפים מוגבל, ולכן המפרסמת רשאית להפסיק את המבצע בכל רגע נתון. אם המודעה הפרסומית לא תצלח את אותו מינימום או שלחילופין הביקוש עולה על ההיצע, החברה/העסק רשאים לבטל את המבצע/הגרלה או לדחותו למועד אחר, או להפסיקו.
  • כדי לשמור על המוניטין שלכם, חשוב שתהיה לכם האפשרות לפקח בצורה כלשהי על משתתפי ההגרלה/המבצע. לכן, כדאי לשמור בידי העסק/החברה את הזכות לפסול משתתפים או למחוק תגובות עוינות וכדומה, והכל כדי לוודא שהמודעה הפרסומית תחזק את המוניטין שלכם – ולא להיפך.
  • חשוב לציין בתקנון את מגבלות המבצע/ההגרלה. כך למשל, יש לציין מהו מספר היחידות הקיימות כרגע במלאי, את תוקף המבצע/ההגרלה, מספר היחידות שכל צרכן רשאי לרכוש ברכישה אחת, ואף לציין האם קיים תנאי נוסף לרכישה, כגון אפשרות לרכוש במחיר מבצע בכל רכישה מעל 100 שקלים ₪ ולהבהיר אם יש מוצרים שנכללים או שלא נכללים ברכישה הנדרשת וכיו"ב. זהו לב ליבו של התקנון וחשוב להקפיד על התאמתו המיטבית למצב הקיים בעסק/בחברה, וכן לציפיות של המפרסם מהצלחת הפרסום. בשום פנים ואופן אין להשאיר "קצוות פתוחים" בכל הנוגע למגבלות המבצע/ההגרלה, ויש להיוועץ בעורך דין מקצועי שידע מהן הנקודות המסוכנות וינטרל אותן.
  • שימוש בשמות המשתתפים לפרסום חוזר – חשוב להבין, המודעה השיווקית מפורסמת לקהל הרחב, אך היא חלק מפרסום אישי של העסק/החברה. כדי ליהנות ככל הניתן מההשקעה בתוכן השיווקי ובהפצת הפרסום ברשתות החברתיות, יש לעגן בתקנון את זכותכם בכל הקשור למודעה הפרסומית. לכן, כדאי לכלול בתקנון את זכותכם לפרסם את שמות משתתפי המבצע/ההגרלה ותמונותיהם, כדי לעשות בכך שימוש בפרסומים הבאים. אך שימו לב!! מבלי עיגון משפטי מדויק של זכות זו, אסור בתכלית האיסור להשתמש במידע על המשתתפים.

חשוב לציין שהנקודות לעיל הינן על "קצה המזלג" בלבד, ולא מהוות רשימה מלאה או ממצה של הנושאים אליהם חשוב להתייחס בעת ניסוח ועריכת תקנון לפרסום תוכן שיווקי.

מומלץ לכל עסק או חברה להיוועץ בעורך דין שמתמחה בתחום בטרם פרסום קמפיין שיווקי מכל סוג שהוא ברשתות החברתיות. חשוב לזכור, רשתות חברתיות הן פלטפורמת פרסום יעילה, אך השימוש בהן דורש הגנה משפטית מתאימה, והיוועצות מראש במה לרשום ואיך ….

צרו קשר עכשיו

מעל 25 שנות ניסיון בניהול אלפי עסקאות ומאות תיקים מורכבים. מהמשרדים המובילים והמוערכים בתחום. צרו קשר עכשיו והצטרפו לאלפי הלקוחות המרוצים של משרדנו.

מאמרים נבחרים

פירוק שותפות עסקית / סכסוך שותפים – המדריך המלא 2024

יש לכם סכסוך עם השותף/פים? לפני שיוצאים לדרך ומחליטים על פירוק השותפות חשוב לדעת מהו התהליך, מהן האפשרויות ומהן ההשלכות.

קראו עוד...

טל רכניץ

ינואר 8, 2023

רכישת חברה – רכישת עסק קיים – המדריך המלא 2024

לפני שיוצאים לדרך יש כמה בדיקות שחשוב מאוד לעשות עוד לפני שמקבלים החלטה סופית ומעבירים לרכוש חברה או עסק קיים.

קראו עוד...

טלי קסלר

ינואר 2, 2023

עסקאות קומבינציה – המדריך המלא 2024

לפני שיוצאים לדרך יש כמה בדיקות שחשוב מאוד לעשות עוד לפני שמקבלים החלטה סופית ומעמידים את הדירה למכירה.

קראו עוד...

טלי קסלר

יוני 15, 2022

צרו איתנו קשר

או, שלחו לנו הודעה

ההודעה נשלחה בהצלחה!
דילוג לתוכן