תביעה (תובענה) ייצוגית, איך ומתי?

תביעה (תובענה) ייצוגית, איך ומתי?

הגדרת הקבוצה בתביעה ייצוגית

נניח שחברת מזון מוכרת חטיף שמחירו 10 ₪ עם תכולה של 80 גרם, בעוד שעל האריזה רשום שהתכולה הינה 100 גרם. במקרה זה יש פגיעה שהיא לכאורה שולית ולא מצדיקה תביעה של לקוח בודד, כי הנזק הישיר שנגרם לו הוא שקלים בודדים ולא ישתלם לו לתבוע עקב העלויות והטרחה הכרוכות בכך.

בגלל שהנזק נגרם ללקוחות רבים ישנה אפשרות לתבוע בשם כל קבוצת הנפגעים ובכך להפוך את התביעה למשתלמת.

אם בדוגמה הנ"ל הנזק לכל לקוח הוא שני שקלים בלבד, אבל הנזק נגרם למליון לקוחות, הרי שמדובר בתביעה בסדר גודל של שני מליון שח.

היתרון המרכזי של תביעה ייצוגית הוא בכך שהיא מונעת מגופים גדולים לפגוע פגיעות קטנות ומצטברות בלקוחות קטנים.

יתרון נוסף הוא בכך שתביעה כזו מקבצת תביעות רבות לתביעה אחת ובכך חוסכת זמן ועלויות.

דוגמה נוספת: נניח שבנק מפרסם בתעריפון עמלה של חמישה ₪ על פעולת הפקדה, אבל בפועל גובים 5.5 שח, גם זו עילה לתביעה ייצוגית. גם כאן מדובר בפגיעה לכאורה זניחה שלא תאפשר לאדם פרטי לתבוע באופן עצמאי בגלל יחס עלות תועלת. לעומת זאת בתביעה ייצוגית, אותו אדם יכול לתבוע סכום משמעותי שחלקו יגיע אליו וחלקו ללקוחות אחרים שנפגעו באותו אופן.

על מנת לתמרץ ולהפוך תביעות כאלה למשתלמות, האדם שתובע יקבל גמול מיוחד, גמול שיפצה אותו על המשאבים שהשקיע בתביעה וגם על הסיכון שהוא לקח (עלויות התביעה יכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים). הגמול יכול להיות בסדר גודל של 2-5% מסך התביעה.

תביעה ייצוגית נגד חברת אגד

חברת אגד נוהגת להפעיל קווי מהדרין שמיועדים לאוכלוסיה חרדית, קווים שיוצאים מאותה נקודת מוצא ומגיעים לאותו יעד כמו קווים אחרים, אבל במחיר שונה, מופחת …

לדוגמה קו אוטובוסים מירושלים לחיפה, בו גברים יושבים בחלק הקדמי של האוטובוס והנשים מאחור ועלות הנסיעה נמוכה ב 40%-50% מקו רגיל על אותו מסלול.

אדם שהתקשר לקו המידע של אגד ושאל על עלות הנסיעה מירושלים לחיפה היה מקבל מידע על הקו הרגיל בלבד.

יש כאן גם הפליה בין אוכלוסיות וגם הטיה של מידע.

תביעה ייצוגית מוגשת לבית המשפט ככל תביעה רגילה, אבל כדי שתנוהל כתובענה יש להגיש גם "בקשה לאישור התובענה כייצוגית", ולקבל את אישורו של בית המשפט לנהלה ככזו. רק לאחר אישורה תהפוך היא לתובענה ייצוגית, והתובע יהפוך לתובע ייצוגי.

הניסיון מראה שלאחר שבקשה אושרה כייצוגית, יש לחברות המסחריות יותר תמריץ להגיע להסדר.

במקרה זה הגשנו תביעה בעניין ובית המשפט קיבל את הטענות והבקשה אושרה כייצוגית והתיק מתנהל לגופו.

דוגמאות נוספת:

תביעה ייצוגית נגד רשת מלונות פתאל

במשך תקופה ארוכה רשת מלונות פתאל פרסמה חלק מהמלונות שלה כמלונות חמישה כוכבים בעוד שבאותה תקופה לא היה כלל דירוג למלונות מצד משרד התיירות.

אנשים שהתארחו במלונות הרשת גילו להפתעתם שיש פער גדול בין מה שהוצג למה שהם חוו.

ניתן לטעון שהחוויה הינה סוביקטיבית, אולם הרשת הציגה את המלונות כמלונות חמישה כוכבים ובכך היתה הטעייה.

הגשנו תביעה בעניין זה והתביעה אושרה כתביעה ייצוגית.

תביעה ייצוגית נגד חברות סלולר

בעבר היה יכול להיווצר מצב בו, לדוגמה אחד הילדים מוריד משחק שכרוך בתשלום למכשיר הסלולרי וההורים היו מחויבים על כך ללא שידעו ואישרו.

בשנת 2011 משרד התקשורת קבע שחברות התקשורת מחוייבות להחתים את כל המנויים שלהם על טופס גישה לשירותים ומי שלא חותום עליו חסום לשרותים באופן אוטומטי. כך ימנע מצב בו אדם משלם על שירות ללא אישור מפורש.

הוראה זו של משרד התקשורת לא יושמה באופן מלא על ידי חלק מהחברות והלקוחות המשיכו לשלם על שירותים שלא באמת רצו, ושההצטרפות אליהם, לא נעשתה בהתאם לתנאי הרישיון, ומשכך, טענו כי ההצטרפות פסולה והחיובים הינם שלא כדין.

הגשנו תובענה ייצוגית בעניין זה. הבקשה אושרה, התיק הוכרע, ועומד בפני הסדר שאמור הביא לציבור, לחברי הקבוצה, במקרה זה מנויים של סלקום ופארטנר, מעל 20 מליון שח.

תביעה ייצוגית נגד רשתות שיווק

כשקונים בשר או עוף ארוז מראש התשלום אמור להיות על הבשר ללא משקל האריזה.

אולם, חלק מרשתות השיווק נוהגות למכור את הבשר והעוף כאשר המחיר כולל את משקל האריזה.

בהרבה מקרים המשמעות הכספית תהיה זניחה, אבל כשמדובר בבשר יקר ההפרש יכול להיות שקלים בודדים שמצטברים לסכום כסף גדול.

הגשנו מספר תביעות ייצוגיות בעניין, בין היתר נגד רשת "אושר עד", הוחזרו לציבור מעל שני מליון שקל.

חלק מהסכום הועבר לעמותה ציבורית שאושרה על ידי בית המשפט והשאר הוחזר לציבור באמצעות הנחות בקופה ללקוחות שבאו לרכוש מוצרי בשר, ניתן להם על כל מוצר בשר או עוף בתקופה הרלוונטית הנחה של 10%. הכסף הגיע הלכה למעשה ללקוחות.

תביעות נוספות בעילה דומה מתנהלות נגד שופרסל ויינות ביתן.

תביעה ייצוגית נגד תנובה

פנתה אלינו לקוחה שרכשה מעדן מסויים של תנובה וגילתה שיש במוצרים עובש, למרות שתאריך התפוגה היה רחוק.

לאחר שזה חזר על עצמו, היא פנתה לשירות לקוחות, אך לא קיבלה  מענה.

במקביל התפרסמה כתבה שהייתה תקלה בקו הייצור, באיטום המכסים.

אותה גברת, פנתה אלינו בכדי שנגיש תובענה ייצוגית שבעקבותיה תנובה החזירה כמליון שקל בתרומה לגוף ציבורי שאושר על יד בית משפט.

תביעה ייצוגית נגד חברות דלק

לפי חוק רישוי עסקים תחנות דלק מחויבות לקיים שירותים נפרדים לבנים, בנות ונכים.

תחום זה היה מאוד פרוץ ובהרבה מקרים, תחנות השתמשו בחלק מהשירותים כמחסן, או שהשירותים לא היו במצב שמיש מבחינת סדר וניקיון.

בעקבות תביעה ייצוגית שניהלנו הושג שיפור רב בתחום זה.

 

לסיכום

מתי יש טעם להגיש תובענה ייצוגית:

  • עוול צרכני של חברה או תאגיד – יכול להיות בנק, חברת תקשורת, ספקים של מוצרים או שירותים
  • המקרה נוגע לקהל רחב, לא מקרה סבוך ופרטני, נסיבתי או אישי.
  • מקרה הנשען על הפרה של חוק, מקרה בעל מובהקות.
  • מקרה בעל משמעות ובעל עניין לציבור.
  • יש צורך בזמן ובהסכמה לקחת סיכון כספי.
  • המגיש כדאי שיהיה חדור מוטיבציה ורצון בעניין.

 

אם אתם נתקלים בעוול צרכני או מקרה שעומד בקריטריונים אלה ומתלבטים, אם וכיצד לנהוג, אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו, ונשמח לעמוד לרשותכם, לייעץ וללוות את התהליך, ככל שנמצא את המקרה ראוי להגיע לפיתחו של בימ"ש.

 

צרו קשר עכשיו

מעל 25 שנות ניסיון בניהול אלפי עסקאות ומאות תיקים מורכבים. מהמשרדים המובילים והמוערכים בתחום. צרו קשר עכשיו והצטרפו לאלפי הלקוחות המרוצים של משרדנו.

מאמרים נבחרים

עסקאות קומבינציה – המדריך המלא 2022

לפני שיוצאים לדרך יש כמה בדיקות שחשוב מאוד לעשות עוד לפני שמקבלים החלטה סופית ומעמידים את הדירה למכירה.

קראו עוד...

טלי קסלר

יוני 15, 2022

מס הרכישה ברכישת דירה בישראל – 2022

עסקאות מקרקעין הן עסקאות נפוצות מאוד בשוק הישראלי. כשמוכרים נכס מקרקעין כגון דירה, מגרש וכיו"ב…

קראו עוד...

טלי קסלר

ינואר 16, 2022

מכירת דירה יד שנייה – המדריך המלא 2022

לפני שיוצאים לדרך יש כמה בדיקות שחשוב מאוד לעשות עוד לפני שמקבלים החלטה סופית ומעמידים את הדירה למכירה.

קראו עוד...

טלי קסלר

ינואר 1, 2022

מה עושים אחים שקיבלו בירושה בית צמוד קרקע עם זכויות בניה

לאחרונה פנתה למשרדנו אישה שקיבלה בירושה, יחד עם אחיה, בית צמוד קרקע בגבעתיים. הבית הוא בית ישן וקטן…

קראו עוד...

טלי קסלר

מאי 11, 2021

צרו איתנו קשר

בטלפון: 972-3-6246633+ או שלחו לנו הודעה:
ההודעה נשלחה בהצלחה!
דילוג לתוכן